ΠΩΣ ΤΟ ΡΩΣΟΔΟΥΛΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΓΙΓΑΝΤΩΝΕΙ ΤΟ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟ

Από τη ΔΕΗ

Τη μερίδα του λέοντος στα έργα της ΔΕΗ από το 2000 μέχρι σήμερα κατέχει η ΜΕΤΚΑ του Ομίλου Μυτιληναίου. Πρόκειται για έργα συνολικής αξίας 519,97 εκατ. ευρώ, σε σύνολο περίπου 822 εκατ. Πέρυσι πραγματοποίησε συνολικό τζίρο 138,8 εκατ. και κέρδη προ φόρων 20,4 εκατ., έναντι 16,8 εκατ. το 2003. Βασικός μέτοχος της ΜΕΤΚΑ είναι ο Όμιλος Επιχειρήσεων Μυτιληναίου με πρόεδρο τον ίδιο το Μυτιληναίο, ο οποίος αγόρασε την εταιρεία με επιθετική εξαγορά μέσω του Χρηματιστηρίου πριν από πέντε χρόνια. Έκτοτε η εταιρεία αναδεικνύεται στον κύριο προμηθευτή της ΔΕΗ. Βασικοί της πελάτες είναι η ΔΕΠΑ, ο Τιτάν, η ΔΕΗ, τα ΕΛΠΕ και ο Ελληνικός Στρατός. Με εξαίρεση τον Τιτάνα, οι πελάτες της είναι το κράτος και ο κύριος όγκος των συναλλαγών της αφορά κρατικές προμήθειες. Ο Μυτιληναίος, όπως και οι άλλοι τρεις ανατολικοί κρατικοολιγάρχες Κόκκαλης και Μπόμπολας, δεν παίρνουν μόνοι τους τις εργολαβίες, αλλά σε συμμαχίες με δυτικά μονοπωλιακά κεφάλαια. Η βασική αιτία γι’ αυτό είναι κυρίως πολιτική. Δίχως την ανοχή της Δύσης, ειδικά της ΕΕ, δε θα ήταν δυνατό οι ανατολικοί ολιγάρχες να αποσπούν με σκανδαλώδη τρόπο τόσο μεγάλο μέρος του κρατικού πλούτου. Δευτερευόντως, ωστόσο, οι κρατικοολιγάρχες χρειάζονται τα δυτικά κεφάλαια και από την τεχνολογική άποψη, μιας και ο δικός τους παρασιτικός ρόλος δεν τους επιτρέπει να γίνουν κύριοι και, ακόμα λιγότερο, δημιουργοί σύγχρονης τεχνολογίας, που είναι ο βασικός υλικός όρος της μεγάλης παραγωγής. Οι στρατηγικές συμμαχίες του Μυτιληναίου είναι κυρίως με τα γαλλικά μονοπώλια, όπως του Κόκκαλη με τα γερμανικά και τα αμερικάνικα.

Απευθείας αναθέσεις
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύτηκαν στην Καθημερινή στις 6/12 σχετικά με τα έργα της ΔΕΗ που έχει αναλάβει η ΜΕΤΚΑ, προκύπτει ότι πολλά από αυτά έγιναν με απευθείας αναθέσεις. Συγκεκριμένα:
- Στη Μεγαλόπολη. Ανάδοχος ήταν το σχήμα METKA - KOCH. Η ανάθεση έγινε το 2000 και η χώρα μας καταδικάστηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο τον Ιούλιο του 2005 για την ανάθεση αυτή. Επιπλέον έχει ασκηθεί ποινική δίωξη και από την ελληνική δικαιοσύνη.
- Ένα χρόνο μετά (2001) με απευθείας ανάθεση η ΜΕΤΚΑ αναλαμβάνει έργο 27,8 εκατ., που αφορούσε στην εγκατάσταση αεροστροβίλου στα Λινοπεράματα. Πριν από την ανάθεση είχε προηγηθεί διαγωνισμός, ο οποίος ακυρώθηκε (δε μειοδοτούσε η ΜΕΤΚΑ).
- Την επόμενη χρονιά (2002) το σχήμα METKA - ALSTOM αναλαμβάνει με απευθείας ανάθεση το έργο για την επισκευή γεννήτριας «μονάδας 2» του ΑΗΣ Aγ. Δημητρίου.

Με διαγωνισμό

Επίσης, η ΜΕΤΚΑ ανέλαβε, ύστερα από διαγωνισμούς, τα εξής έργα:
1. Σταθμός Φίλτρα Καρδιάς το 2002. Το ανέλαβε το σχήμα METKA - ALSTOM. Ο προηγούμενος διαγωνισμός, που μειοδοτούσε ο άλλος οίκος, ακυρώθηκε και επαναδημοπρατήθηκε. Εν συνεχεία υπήρξε αύξηση τιμήματος κατά 1,1 εκατ. ευρώ και, τέλος, πληρώθηκαν και άλλα 7,055 εκατ. για την επιτάχυνση (και τα δύο ποσά στη ΜΕΤΚΑ). Για την πληρωμή του τελευταίου ποσού των 7,055 εκατ. διεξάγεται προκαταρκτική έρευνα από την ελληνική Δικαιοσύνη.
2. Ηλεκτροπαραγωγικός σταθμός Φίλτρα Λιγνίτη Μεγαλόπολης. Το σχήμα ΜΕΤΚΑ - ALSTOM ανέλαβε το 2002 το έργο έναντι ποσού 15,9 εκατ. ευρώ. Ο Παλαιοκρασσάς αναφέρει ότι στην ουσία αποτελεί απευθείας ανάθεση, αφού ο ανάδοχος ήταν ο μόνος που προεπελέγη.
3. Την ίδια χρονιά (2002) με τη διαδικασία του κατεπείγοντος πραγματοποιείται διαγωνισμός (με δύο μόνο συμμετοχές) και η ΜΕΤΚΑ αναλαμβάνει το έργο για την εγκατάσταση δύο αεροστροβίλων στα Χανιά ύψους 32,3 εκατ. ευρώ. Μετά την υπογραφή της σύμβασης, το ποσό αυτό αυξήθηκε κατά 5 εκατ., ενώ ενεργοποιήθηκε και option αξίας 16,17 εκατ. για μία τρίτη όμοια μονάδα χωρίς να έχει βρεθεί τότε ο τόπος εγκατάστασής της. ΄Yστερα από ενάμιση χρόνο από την αγορά της τρίτης μονάδας, αποφασίστηκε να εγκατασταθεί στη Ρόδο!
4. Με διαγωνισμό το 2003 η ΜΕΤΚΑ αναλαμβάνει τη νέα μονάδα συνδυασμένου κύκλου στο Λαύριο. Υπάρχει έρευνα της Ε. Ε. για παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Επίσης έχει ασκηθεί ποινική δίωξη και διενεργείται σχετική ανάκριση από την ελληνική Δικαιοσύνη.
5. Την ίδια χρονιά η ΜΕΤΚΑ ανέλαβε με διαγωνισμό την κατασκευή της μονάδας 5 στο Λαύριο προϋπολογισμού περίπου 19 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση καταγγέλθηκε από τον πρώην πρόεδρο της ΔΕΗ ως επαχθής για την επιχείρηση και ερευνάται από τη Δικαιοσύνη.
6. Με διαγωνισμό η ΜΕΤΚΑ αναλαμβάνει το 2004 το έργο που αφορά στα ηλεκτροστατικά φίλτρα στις μονάδες 1- 4 ΑΗΣ Αγ. Δημητρίου. Η απόφαση ελήφθη από το διοικητικό συμβούλιο, παρόλο που αντιδρούσαν οι κάτοικοι των γύρω περιοχών.

Αν το έργο επρόκειτο να το πάρει κάποιος δυτικόφιλος αστός, τότε θα δινόταν έμφαση στις αντιδράσεις των κατοίκων και το έργο θα σταματούσε. Άσε που θα υπήρχαν και προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο βέβαια θα σταματούσε το έργο. Όταν όμως είναι να το πάρει άνθρωπος του καθεστώτος, τότε οι όποιες αντιδράσεις μη ελεγχόμενων από το καθεστώς ομάδων γράφονται στα παλιά παπούτσια των αρμοδίων.
Δικαιώνεται για ακόμη μια φορά η ΟΑΚΚΕ για την άποψή της ότι τα υποτιθέμενα οικολογικά κινήματα πολιτών εισακούονται μόνον όταν είναι στη γενική γραμμή των σαμποταριστών ή καθοδηγούνται από αυτούς.

Από τις Στρατιωτικές Προμήθειες

Tρεις υπουργοί, Oικονομίας-Oικονομικών Aλογοσκούφης, Aνάπτυξης Σιούφας και Eθνικής ΄Aμυνας Σπηλιωτόπουλος με τη συμμετοχή της οικονομικής συμβούλου του πρωθυπουργού Eλένης Λουρή, πραγματοποίησαν σύσκεψη, στην οποία βρίσκονταν επίσης ο γ.γ. Oικονομικού Σχεδιασμού και Aμυντικών Eπενδύσεων του YEΘA Γ. Zορμπάς, ο γ. γ. Aνάπτυξης Στεφάνου (τον προσέξαμε από τις καταγγελίες του Παλαιοκρασσά για τις απευθείας αναθέσεις της ΔΕΗ στο Μυτιληναίο) και ο γενικός διευθυντής του EΠYEΘA Kυριακόπουλος, στις 11-3-2005 (δες σχετικό άρθρο της Ν.Α. α.φ. 400-1).
Στη συνεδρίαση της Διυπουργικής Eπιτροπής Aμυντικής Bιομηχανίας παρέστησαν ακόμη ο Γερμανός και ο Mυτιληναίος, οι οποίοι «προηγουμένως είχαν κατακλύσει τα υπουργικά γραφεία και το γραφείο του πρωθυπουργού με υπομνήματα, με επιστολές και με προειδοποιήσεις ότι θα υποχρεωθούν είτε να μειώσουν το προσωπικό τους, είτε να σταματήσουν επενδυτικά σχέδια» (Καθημερινή, 11-12).
Για το Γερμανό είχαμε γράψει τότε σχετικά. Ο Mυτιληναίος ζήτησε για λογιαριασμό της EΛBO να γίνουν απευθείας αναθέσεις για όλους τους τύπους οχημάτων που έχουν ανάγκη οι ΄Eνοπλες Δυνάμεις (TOMA, BORA, UNIMOK και επιπρόσθετα HUMMER).
Mάλιστα, ο Mυτιληναίος είχε φροντίσει να διαμηνύσει μέσω του Tύπου ότι, αν δε γίνουν άμεσα αναθέσεις, θα προχωρήσει σε μέτρα διαθεσιμότητας μέρους του προσωπικού, σε περικοπή ωραρίου, ίσως και σε 400 απολύσεις. Ο Mυτιληναίος είχε αγοράσει το 43% των μετοχών της EΛBO και το management της εταιρείας αντί 4,1 δισ. δρχ. και σήμερα, έπειτα από αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, εταιρείες του ομίλου ελέγχουν το 47,5%. Τότε είχε πάρει την ΕΛΒΟ μαζί με τον Κόκκαλη, ο οποίος όμως στη συνέχεια αποχώρησε από το σχήμα αφήνοντας μόνο το Μυτιληναίο. Tο 51% το κατέχει ακόμα το Δημόσιο, καθώς η πλευρά Mυτιληναίου δεν άσκησε την option απόκτησης και πρόσθετου ποσοστού (μέχρι 60%) προτιμώντας να μείνει η εταιρεία στο μετοχικό έλεγχο του Δημοσίου για τη διευκόλυνση των απευθείας αναθέσεων!
Στις 24/6 το ελληνικό Δημόσιο, το οποίο εκπροσωπούσαν οι υπουργοί Oικονομίας και Oικονομικών και Eθνικής Άμυνας, υπέγραψε Mνημόνιο Συνεργασίας με την EΛBO, την οποία εκπροσώπησε ο Mυτιληναίος. Tο Mνημόνιο αφορά στρατιωτικά προγράμματα των Eνόπλων Δυνάμεων ύψους 200 εκατ. ευρώ, που αποφασίσθηκε να ανατεθούν απευθείας στην EΛBO «για την προσωρινή και άμεση αντιμετώπιση της έλλειψης εργασιακού αντικειμένου της εταιρείας». Στο ίδιο Mνημόνιο το YEΘA αναλαμβάνει να αντιμετωπίσει «και τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που προβλέπονται από τη Nομοθεσία...» υποσχόμενο να προωθήσει τις απευθείας αναθέσεις κατ’ απόλυτη προτεραιότητα!
Συνεπείς στην υπογραφή τους οι δύο πιο πάνω υπουργοί στις 29/11 κατέθεσαν το σχέδιο νόμου για τις προμήθειες αμυντικού υλικού των Eνόπλων Δυνάμεων. Στο άρθρο 51, παρ. δ, μπορεί εύκολα να διακρίνει κανείς τη φωτογραφική ρύθμιση για την EΛBO.

Τι λέει το άρθρο 51
Το άρθρο 51 του νομοσχεδίου για τους εξοπλισμούς, που έχει λάβει την έγκριση της κυβερνητικής επιτροπής πριν έρθει στη Βουλή, προβλέπει ότι: «ειδική διαγωνιστική διαδικασία με διαπραγμάτευση» (σ.σ.: αυτό που μέχρι σήμερα ονομάζεται απλώς απευθείας ανάθεση) μπορεί να ενεργοποιηθεί στις εξής περιπτώσεις: α) της άμεσης αντιμετώπισης έκτακτων επιχειρησιακών αναγκών β) του κρατικού απορρήτου και της μυστικότητας για λόγους εθνικής ασφαλείας γ) της ανάπτυξης ερευνητικών προγραμμάτων και συμπαραγωγής αμυντικού υλικού στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, δ) της προμήθειας αμυντικού υλικού από νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, στο κεφάλαιο των οποίων συμμετέχει το Δημόσιο σε ποσοστό άνω του 50%.
Πρακτικά, αυτή η πρόβλεψη επιτρέπει την ένταξη οποιουδήποτε εξοπλιστικού προγράμματος στις απευθείας αναθέσεις, από... φυσίγγια μέχρι πυραύλους, αλλά και μπότες ή στολές, αφού ως αμυντικό υλικό καθορίζεται «κάθε υλικό που προορίζεται για στρατιωτικούς σκοπούς»
. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου, «Πρέπει να σημειωθεί ότι η γενικευμένη ασάφεια αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό που διέπει το σύνολο ενός νομοσχεδίου, που, αν φιλοδοξούσε να κλείσει τις πόρτες και τα παράθυρα της διαπλοκής, θα έπρεπε να έχει συνταχθεί με εξαιρετικά προσεκτική χρήση των όρων» (Καθημερινή,11/2). Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις για το λίζινγκ, που μπορεί να χρησιμοποιηθούν ως μέσο για την αύξηση του κρυφού δημοσίου χρέους, αφού η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία δεν το εντάσσει στο χρέος, και για αντισταθμιστικά οφέλη, τα οποία αποτελούν βασικό μέσο διαπλοκής και τα οποία έλεγε ότι θα καταργούσε η Ν.Δ. Επίσης δε διασφαλίζονται οι εγγυήσεις, καθώς προβλέπεται ότι αυτές δεν είναι υποχρεωτικές σε διακρατικές συμφωνίες ή αν το Δημόσιο συμμετέχει με πάνω από 50% σε κάποιο πρόγραμμα (στην ουσία πάλι φωτογραφικά η ΕΛΒΟ).
Όλα αυτά σημαίνουν ότι, σε τελική ανάλυση, το ποιος θα αναλάβει τις προμήθειες δε θα είναι θέμα στοιχειώδους ελεύθερου ανταγωνισμού, όπως γίνεται σε όλα τα καπιταλιστικά αναπτυγμένα κράτη, αλλά θέμα αποκλειστικά πολιτικής βούλησης. Δηλαδή το ρωσόδουλο καθεστώς μ’ αυτό το νόμο θα γιγαντώσει εντελώς και σε εντελώς μονοπωλιακή βάση όλους τους δικούς του κομπραδόρους αστούς και μόνο αυτούς, ενώ θα γκρεμίζει ή θα απορροφά τους υπόλοιπους.