Η κίνηση «Παιδεία για Δημοκρατία και Ανάπτυξη» καλεί σε αγώνα για να μην περάσει το δωδεκάχρονο υποχρεωτικό σχολείο

Κυκλοφορεί αυτές τις μέρες στα ΤΕΕ της Αθήνας και της επαρχίας, καθώς επίσης και στις σχολές του ΟΑΕΔ η παρακάτω προκήρυξη της κίνησης “Παιδεία για Δημοκρατία και Ανάπτυξη”. Πρόκειται για μια εκστρατεία ενημέρωσης και διαφώτισης καθώς και ένα κάλεσμα αντίστασης για να μην περάσει το δωδεκάχρονο υποχρεωτικό σχολείο. Η καθιέρωση αυτού του στείρου σχολείου που θέλει η ΟΛΜΕ θα καταργήσει όλη την τεχνική εκπαίδευση και θα είναι ένα ακόμη πελώριο χτύπημα στις παραγωγικές δυνάμεις της χώρας μας.


ΟΧΙ στο «δωδεκάχρονο υποχρεωτικό σχολείο»
ΝΑΙ στη γενίκευση της τεχνικής παιδείας
ΝΑΙ στο πολυκλαδικό λύκειο

Κυβέρνηση και αντιπολίτευση ετοιμάζουν, εδώ και καιρό, την κατάργηση όλης της τεχνικής εκπαίδευσης (ΤΕΕ, σχολές ΟΑΕΔ, επαγγελματικές σχολές και ΤΕΕ άλλων υπουργείων, ΙΕΚ). Την πολιτική αυτή την υποστηρίζουν και τα τέσσερα μεγάλα κόμματα. Αυτοί που έχουν αναλάβει να το κάνουν είναι η ΟΛΜΕ (στους καθηγητές), η ΔΟΕ (στους δασκάλους) και η ΠΟΣΔΕΠ (στα πανεπιστήμια).
Οι απεργίες τους, καθώς και οι τελευταίες μαθητικές “κινητοποιήσεις”, είχαν αυτό το στόχο.

Το αίτημα με το οποίο θα καταργηθεί η τεχνική εκπαίδευση είναι η καθιέρωση του 12χρονου υποχρεωτικού σχολείου

Δώδεκα χρόνια υποχρεωτικό σχολείο δεν έχει καμιά αναπτυγμένη χώρα της Ευρώπης. Γιατί πόσα χρόνια θα είναι η υποχρεωτική εκπαίδευση εξαρτάται από τις ανάγκες που έχει η παραγωγή. Αλλά στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια τα εργοστάσια κλείνουν το ένα μετά το άλλο και κανένας εκσυγχρονισμός δεν γίνεται. Και τα κλείνουν τα ίδια κόμματα που θέλουν το 12χρονο σχολείο. Διαλύουν και την παραγωγή, διαλύουν και το σχολείο.
Η ΟΛΜΕ στην αρχή προτείνει να μη χρηματοδοτούνται από το υπουργείο Παιδείας οι σχολές που δεν ανήκουν στο υπουργείο Παιδείας. Στη συνέχεια ζητά την καθιέρωση της 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης και ζητά να κλείσουν άμεσα όλα τα ΙΕΚ που φοιτά κανείς μετά το γυμνάσιο, καθώς και τα ΤΕΕ όλων των άλλων υπουργείων. Ζητά ακόμη να καταργηθεί η κατάρτιση πριν τα 18 χρόνια.
Αυτός είναι και ο λόγος που τα σχολεία που ανήκουν στο υπουργείο Παιδείας, ιδιαίτερα τα ΤΕΕ διαλύονται (στις υπόλοιπες σχολές, εκτός ΥΠΕΠΘ, η ΟΛΜΕ δεν μπορεί να επέμβει). Τα έχουν αφήσει στην τύχη τους και δεν ενδιαφέρεται σχεδόν κανείς γιαυτά. Μαθαίνεις λίγες γνώσεις και λίγες τεχνικές ικανότητες. Αλλά έτσι πως μπορεί κανένας να βρει δουλειά; Και αν βρει πόσο θα πληρώνεται; Ποιος πληρώνει ανθρώπους που ξέρουν πολύ λίγα για τη δουλειά τους;

Μαθητές και μαθήτριες της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης,

Είναι αστείο η χώρα μας να έχει τους λιγότερους ειδικευμένους τεχνίτες και τους περισσότερους άνεργους πτυχιούχους ΑΕΙ. Παρόλο που υπάρχει μεγάλη ζήτηση για τεχνικά και επαγγελματικά προσόντα. Παρόλο που ένας τεχνίτης σήμερα κερδίζει περισσότερα από ένα πτυχιούχο ΑΕΙ.
Ο ΟΑΕΔ διαπιστώνει σε μια έρευνά του ότι το 50% της επίσημης ανεργίας οφείλεται στο ότι τα σχολεία δεν βγάζουν τους απόφοιτους εκείνους που χρειάζονται για την παραγωγή. Βγαίνει κανείς από το σημερινό λύκειο, μπορεί να ξέρει μερικά πράγματα, αλλά δεν μπορεί να βρει δουλειά αφού οι γνώσεις του είναι άχρηστες και δεν χρειάζονται σε κανέναν! Τι σημαίνει το σύνθημα που ακούμε μερικές φορές «όχι στη λογική της αγοράς και του κέρδους στα σχολεία»;
Αλλά αν το σχολείο δεν έχει σχέση με την αγορά εργασίας, με τι θα έχει τότε;
Σήμερα έχουμε μόνο καπιταλιστικές επιχειρήσεις. Μπορούμε να λέμε ότι αυτές πρέπει να κλείσουν επειδή δεν είναι σοσιαλιστικές αλλά καπιταλιστικές; Και πως θα ζήσουμε ώσπου να γίνει μια σοσιαλιστική επανάσταση-και εννοούμε μια επανάσταση και ένα σοσιαλισμό που θα τον κάνει ο λαός και όχι την εξουσία μιας φασιστικής κομματικής ολιγαρχίας; Δεν μπορούμε να ζήσουμε χωρίς τις τεχνικές γνώσεις που παίρνουμε από αυτό το σημερινό σχολείο, χωρίς τα μηχανήματα που παράγουν οι σημερινές καπιταλιστικές επιχειρήσεις, χωρίς την έρευνα που διεξάγουν τα σημερινά αστικά πανεπιστήμια και οι γιγαντιαίες καπιταλιστικές επιχειρήσεις. Αλλά και αύριο που θα έχουμε σοσιαλιστικές επιχειρήσεις, τις συγκεκριμένες τεχνικές γνώσεις που θα χρειαζόμαστε και τα συγκεκριμένα μηχανήματα και τεχνολογία θα τα έχουμε κληρονομήσει από τη σημερινή καπιταλιστική εποχή. ΄Η φανταζόμαστε ότι θα έχουμε σοσιαλισμό με τις κούφιες θεωρητικόλογες γνώσεις που θα πάρουμε από το σημερινό παπαγαλίστικο ελληνικό λύκειο της ΟΛΜΕ και την τσακισμένη έρευνα και τεχνολογία που παράγει το σημερινό ελληνικό πανεπιστήμιο;
Κανείς δεν θα μπορεί να αντέξει ένα σχολείο της θεωρίας και της παπαγαλίας μακριά από τις ανθρώπινες ανάγκες. Σε κάθε κοινωνικό σύστημα το τι θα μαθαίνεις στο σχολείο έχει πάντα σχέση με τις ανάγκες της παραγωγής. Κανονικά θα έπρεπε το σχολείο να έχει άμεση σχέση με την παραγωγή. Πρέπει στο σχολείο να έχουμε επαφή με την παραγωγή για να μαθαίνουμε από τη ζωή και για να κάνουμε μια πρακτική συνεισφορά στην κοινωνία. Την ίδια ώρα θα πρέπει να γυμνάζουμε το σώμα μας και να μαθαίνουμε και θεωρία. Όλα αυτά μαζί. Έτσι γίνονται οι ολοκληρωμένοι άνθρωποι.
Αλλά η καθιέρωση του 12χρονου υποχρεωτικού σχολείου έχει και ένα ακόμη κακό αποτέλεσμα. Θα μπορούν οι γονείς μας να μας συντηρούν μέχρι τα 22 μας χρόνια; Γιατί μετά από αυτά τα χρόνια θα μπορούμε να δουλέψουμε (18 χρονών τελειώνει η υποχρεωτική εκπαίδευση, τρία χρόνια βασική επαγγελματική εξειδίκευση και ένας χρόνος στρατός). Στη σημερινή εποχή της ανεργίας που δύσκολα βρίσκει κανένας μεροκάματο δεν μπορεί να συντηρεί μια οικογένεια ένα ή περισσότερα παιδιά που σπουδάζουν υποχρεωτικά τόσα χρόνια.

Η πάλη ενάντια στο καταστροφικό 12χρονο υποχρεωτικό σχολείο είναι ζήτημα ζωής και θανάτου για το μέλλον μας, αλλά και για το μέλλον της χώρας. Η αντικατάσταση των παραγωγικών σχολών (ΤΕΕ, σχολές ΟΑΕΔ, ΤΕΕ και σχολές εκτός ΥΠΕΠΘ, ΙΕΚ) από το κούφιο, σαπισμένο Ενιαίο Λύκειο που συντηρεί σήμερα και που υπερασπίζει η ΟΛΜΕ, και όλο το τετρακομματικό πολιτικό καθεστώς πίσω από αυτήν, θα έχει τα χειρότερα αποτελέσματα για όλους.

ΟΧΙ, αυτό δεν είναι το μέλλον που έχει ανάγκη η χώρα και ο λαός μας!
Αυτό το μέλλον είναι καταστροφικό.
Είναι χρέος μας να παλέψουμε για να το αποτρέψουμε

ΚΑΤΩ ΤΟ 12ΧΡΟΝΟ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
• Της θεωρητικολογίας και του παπαγαλισμού
• Που κλείνει τα σχολεία που φοιτά η φτωχολογιά
• Που καταστρέφει και τους ανθρώπους και την παραγωγή

Αθήνα, 19-1-2005

Στις 19/4/2005 η ΟΛΜΕ με ανακοίνωση της προς την κυβέρνηση λέει: «Παρά τις διακηρύξεις και δεσμεύσεις της κυβέρνησης φαίνεται ότι δεν σχεδιάζεται η πρόταση (σσ. εννοεί της νέας εκπαιδευτικής μεταρρύθμι-σης) στο πλαίσιο της καθιέρωσης 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, επειδή δεν αναφέρεται ποιο θα είναι το μέλλον των διαφόρων ΤΕΕ εκτός ΥΠΕΠΘ καθώς και αν καταργούνται τα μεταγυμνασιακά ΙΕΚ. Θεωρούμε ζήτημα, εκ των ων ουκ άνευ, ότι η δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ) πρέπει να σχεδιάζεται στο πλαίσιο της καθιέρωσης της 12χρονης υποχρεωτικής δημόσιας και δωρεάν εκπαί-δευσης. Πρέπει δηλ. να ενσωματώνει στο νέο τύπο λυκείου όλη την δευτεροβάθμια ΤΕΕ η οποία νa υπάγεται αποκλειστικά στο ΥΠΕΠΘ Απαιτείται, λοιπόν, άμεση κατάργηση των μεταγυμνασιακών ΙΕΚ και των ΤΕΕ όλων των άλλων Υπουργείων (ΟΑΕΔ, ΟΤΕΚ, Υγείας, Γεωργίας, κ.ά.). Κανένα παιδί δεν πρέπει να είναι έξω από τους δύο τύπους λυκείων πριν τα 18 του χρόνια. Πρέπει να καταργηθεί η πρόωρη κατάρτιση».

Επίσης στην προκήρυξη του μαθητικού «Συντονιστικού αγώνα σχολείων Αθήνας» πριν την κινητοποίηση τις 9-12, αναφέρετε: «12χρονο ενιαίο σχολείο με κοινό πρόγραμμα μαθημάτων σε κάθε τάξη για όλους. Να εξα-σφαλίζεται για όλους με ευθύνη του κράτους η φοίτηση μέχρι τα 18. Κατάργηση του διπλού σχολικού δικτύου ΕΛ-ΤΕΕ. Μετά το σχολείο η επιλογή του επαγγέλματος. Δημόσιες και δωρεάν ‘‘μεταλυκειακές’’ επαγγελ-ματικές σχολές». Εδώ τα πράγματα λέγονται ακόμη πιο ωμά, χωρίς να έχει καν συζητηθεί μεταξύ των μαθη-τών ή σπουδαστών, ιδιαίτερα των ΤΕΕ, χωρίς καμιά απόφαση γενικής συνέλευσης κανενός σχολείου, κα-μιάς σχολής, κανενός ΙΕΚ, καμιάς σχολής μαθητείας του ΟΑΕΔ!